DSCF5366

4 otázky, které si položit před změnou jídelníčku

Bez správného stravování to prostě nejde. Což asi pro nikoho není žádná novinka, ale ze zkušenosti můžu říct, že v tomhle ohledu panuje poměrně zásadní informační šum.

Otázka č. 1: Která dieta je nejlepší?

Taková, kterou jste schopni dlouhodobě dodržovat. Zní to jako banalita, ale je to vlastně ta nejdůležitější věta z celého článku. Pokud nejste schopní fungovat bez sacharidů, low carb pro vás asi nebude. Pokud vás stresuje jíst každé dvě hodiny, možná pro vás bude vhodnější držet přerušované půsty – někdo jiný z nich ale může být dost nešťastný.

A vůbec, slovo dieta má v češtině úplně zvrácený význam. Na našem území se totiž dietou dost často myslí něco, co držíte pár týdnů, abyste “se připravili na plavkovou sezónu”. Což není v základu úplně špatně, existuje spousta metod, jak za krátký čas shodit trochu tuku nebo nabrat něco svalů, jen je potřeba si uvědomit, že se drtivá většina těch metod nedá dodržovat dlouhodobě a podle toho je třeba s nimi pracovat.

A12-13th_PatrikZachar1-2

Otázka č. 2: Které potraviny jsou zdravé?

To je dost těžká otázka, fakt. A vlastně je skoro nemožné na ni odpovědět, protože to, co je pro jednoho superpotravina, může druhého otrávit, takže celý koncept “zdravých” potravin je vlastně tak trochu lichý. Stejně tak neexistují žádná “superfoods”, víceméně to je jen trendy nálepka, která pomáhá prodávat věci a potraviny, které ve finále zřejmě ani nepotřebujete.

Nebyl bych to já, kdybych nenapsal, že všechno je o kontextu. A je to hodně, hodně individuální, protože ve hře je velká spousta proměnných, jako například lifestyle, fyzická aktivita, snášenlivost potravin nebo třeba náboženské vyznání. Obecně ale platí, že cokoli, co nám dala příroda, tedy maso, vejce, ovoce, zelenina, ořechy nebo semínka, je pro vás nejspíš v pohodě. Pokud snášíte mléčné výrobky, jezte je (přecejen ve spoustě případů je jednodušší dát si jogurt nebo tvaroh, než shánět alternativní zdroj proteinu), pokud snášíte lepek, jezte ho (jíst dokola jen brambory není extra zábava).

A ano, pro určité věci jsou některé potraviny vhodnější než jiné, nicméně pokud jste na začátku cesty, můžete nechat věci jako kurkuma, zelený čaj nebo kimchi zatím trochu bokem.

A12-8th_Jana4-768x768 2

Otázka č. 3: Které suplementy si mám koupit?

Pokud je tohle první otázka, kterou si pokládáte, když začínáte řešit, co vlastně jíst, pak je odpoveď: žádné. V první řadě je potřeba se soustředit na základy – tedy pravidelný příjem reálného jídla. Pokud jíte příliš málo, příliš hodně, nebo se vaše jídlo skládá převážně z koblih a piva (přeháním, ale chápete, kam tím mířím…), pak vás sebelepší suplement nespasí.

Jinak pokud už to máte vyladěné a chcete z jídla toho vytřískat nějaké to procento navíc, pak vám dost usnadní život nějaký kvalitní protein, pokud trénujete silově a stahujete sacharidy, tak lžička kreatinu denně, dál vitamin D, hořčík, zinek a jód.

Předem zapomeňte na gainery, spalovače tuků a nakopávače. To jsou vyhozené peníze, které vám z dlouhodobého hlediska spíš uškodí (někdy příště si řekneme proč).

A12-16th_LukasMachacek1 3-2

Otázka č. 4: Je pravda, že fyzická proměna je z 80% o stravě?

Ne. Tedy ne zcela. Jednak je takřka nemožné kvantifikovat, kolik procent z proměny tvoří jídlo, kolik regenerace, kolik management stresu a kolik trénink. Druhak je to individuální věc, z většiny závislá na genetice. Někdo si prostě může dovolit jíst jako prase, někdo se naopak musí extrémně hlídat.

A12-16th_SarkaDamcikova1 2-2

Jak na to?

Soustřeďte se primárně na příjem přírodních potravin, tím nemůžete nic zkazit. Tedy takových, které se skládají z jídla (maso se skládá z masa a jabko z jabka). Pokud je vašim cílem zhubnout a nejste nějak zvlášť fyzicky aktivní (kolem tří hodin pohybu týdně), omezte sacharidy. Dávajte si je hlavně ve formě ovoce a luštěnin a nepřehánějte to s přílohami. Pokud pravidelně cvičíte, zvyšte příjem bílkovin – z masa, vajec, mléčných výrobků a luštěnin. A pokud se vám naopak nedaří přibrat, jezte jako kombajn.

A12-8th_Peter1 2-2

Nejste si jistí? Nechte to na nás

 

Součástí programu Amazing 12 je i výživový koučink, který jsme vám schopni uzpůsobit na míru (mezi absolventy máme vegetariány, vegany, nesnášenlivce lepku nebo laktózy…). Naučíme vás správně jíst tak, že si to zautomatizujete a budete z nabytých informací čerpat i po skončení programu (ideálně navždy, že). Přihlášku najdete tady.

Bažíte po dalším infu?

Ok, nechte si protéct ušima třeba tyhle 2 podcasty z naší dílny:

 

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *